tisdag 30 augusti 2011

Marsmallowsrutor med smak av banan och choklad.


Detta är gott och enkelt godis som jag haft med på bloggen förr men denna gången smaksatte jag marsmallowsröran med banan arom som finns att köpa på bla. panduro .
Jag färgade även röran gul men med karamellfärg så det blev inte så mycket färg
så nästa gång blir det pastafärg

50 gr smör
280 gr marshmallows
15 dl rispuffar
Lite gul karamellfärg
banan arom
ca 100 gr choklad vi valde mjölkchoklad
strössel

Smält smöret i en stor kastrull på svag värme och häll i marshmallowsen fortsätt på låg värme och smält de under omrörning och när de smält färgade jag och smaksatte massan.
Nu krävs lite muskelstyrka när du rör i rispuffarna och tryck sedan ut massan i en bakplåtsklädd form på ca 20x30 cm. Jag använde locket till en skokartong som jag klädde med bakplåtspapper.
Jag tog en stekspade och plattade till det hela med.
Sedan när de var på plats i formen och så jämt det gick att få det så smälte jag choklade i micron efter jag finhackat den. Jag använde en pensel i silikon att pensla ut chokladen med ,men vill man ha lite mer choklad på kan man nog bara hälla på det. Till sist strödde jag över lite färgglatt strössel .
Nu behöver gobitarna in i kylen minst en timme för att stelna och sedan kan man tippa upp den stora kakan och skära den i mindre bitar.
Man kan spara bitarna i kylen upp till en vecka om det finns kvar så länge.
Detta blir våra godbitar till helgen när vi väntar besök :)
För de blev riktigt mumsiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar