lördag 30 augusti 2014

Zuccini baguetter

Detta är nog min absoluta favorit bland alla lchf bröd
det är saftigt och gott samt att solrosfröna ger tuggmotstånd.
 
4 ägg
1½ dl finriven zucchini
1½ dl mandelmjöl
2 msk fiberhusk
1½ msk kokosnötsmjöl
½ dl sesamfrön
2-3 msk solrosfrön
½ tsk salt
1½ tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader

 Vispa äggen lääänge till ett fluffigt skum.
Blanda i den finrivna zuccinin i äggskummet.
 
 
 Blanda alla torra ingredienser och sen blandas allt samman till en deg, låt svälla i 10 minuter.
Dela degen i så många bitar du vill och forma till baguetter med fuktiga händer.

 
Skär gärna några snitt i ytan, blir riktigt snyggt då ;)

 
 Baka av i 15-20 minuter för de mindre baguetterna
och ca 30 minuter för de större.
Fin färg är vad jag vill ha.

 
 Här blev det både stora och små de små hade jag med på stranden varje dag denna sommar
ofta fyllda med en skinka bit en rejäl bit brieost och lite sallad och paprika.
Det var perfekt då saknade jag inte fikabrödet som alla andra tryckte i sig.

 Jag har alltid några liggande på lur i frysen perfekt om man måste ha med sig matsäck.

När jag ändå bakar dessa mäter jag upp extra av alla  ingredienser i några påsar
så får jag färdiga bakmixar att bara blanda i zucchini och ägg i  
när bakandan faller på mig väldigt smidigt tycker jag i alla fall.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar