onsdag 27 augusti 2014

Spenat bullar

Detta var ett nytt experiment på jobbet till vår skördefest barnen ville egentligen ha blå frallor men jag hade inga blåbär så det fick bli spenatfrallor med lite extra färg i och barnen blev nöjda.
 
 
5 dl vatten
50 gr jäst
50 gr flytande smör eller smält det vanliga smöret
2 tsk salt
2 msk mörk sirap
10 dl rågsikt
3-5dl vetemjöl special  (eller vanligt vetemjöl)
1,5 dl spenat jag använde icas hackade frysta som jag bara tinade upp först
 
Sedan vi körde i lite karamellfärg så det skulle bli riktigt gröna frallor men det är ju bara att hoppa över om man vill.
 
 
Häll olja vatten och spenat i en gryta och värm till 37 grader.
Smula ner jästen i en bunke och häll över spenat röran och blanda till jästen löst upp sig.
Blanda i salt och sirap rör om .
Tillsätt rågsikten och arbeta degen kraftigt i ca 5-10 min i assistent eller längre för hand .
Späd på med vetemjöl special tills degen släpper bunken arbeta tills du har fina glutentrådar.
Jäs degen övertäckt till dubbel storlek ca 30 min.
Ta ut degen knåda ihop den och kavla ut till en kaka på ca 1,5-2 cm tjock.
Stansa ut frallor med pepparkaksformar .
Du kan också bara välja att rulla ut vanliga runda bullar.
Lägg hjärtana på bakplåtspapper på plåt
 täck över dem med bakduk och låt jäsa ytterligen 30 min.
Grädda i 200 grader eller 175 i varmluft
i ca 8 min tills de är lite gyllene i kanterna.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar