lördag 30 augusti 2014

Färgglada snurriga mördegskakor

Dessa roliga kakor har jag sett på så många bakställen på webben nu så jag var bara tvungen att testa .
Jag tog en mördeg i grunden som jag smaksatte med essenser och färgade hej vilt.
 
200 g smör
1 1/4 dl socker, strösocker eller florsocker
5 dl vetemjöl
1/2 krm salt
1 msk vaniljsocker
karamellfärg och smakessenser efter smak och tycke
jag tog turkost och gult med banansmak på de gula och gräddkola på den turkosa.
ägg till pensling
strössel till kanterna
 

Skär fettet i tärningar.
Dela upp smör, socker,vaniljsocker och vetemjöl samt salt i två bunkar.
Tillsätt en smak och färg till den ena och en annan smak och färg till den andra.
Blanda hastigt till två degar (enklast i en matberedare).
 

Slå gärna in degarna i plastfilm och kyl i frysen några minuter eller lägg i kylen en halvtimme så går den lättare att kavla samt skära ut.
Sätt ugnen på 175 grader.
Kavla ut degarna till två lika stora plattor och lägg dem på varandra.
Snurra ihop tajt och så stoppade jag mini frysen en stund för att jag lättare
skulle kunna skiva upp den.
 Pensla rullarna med uppvispat ägg och rulla i strössel.

Skär rullen i 0,5 cm tjocka skivor.
 


Lägg på bakplåtspapper på en eller två plåtar.
 
 
 

Grädda snurrkakorna i ca 8 minuter i mitten av ugnen.
Ta ut och låt svalna innan servering. Förvara i lufttät burk.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar