söndag 23 mars 2014

Panna Cotta

 
Detta är en av mina favoritdesserter och denna blev precis lagom fast
 och ljuvligt krämig som jag gillar den
.
6 port.
 
5 dl grädde
2 gelatinblad
3 msk strösocker
1msk vaniljsocker (med svarta prickar)
 
Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
koka upp grädden med strösockret, dra kastrullen från plattan och vispa ner vaniljsockret.
Krama ur vattnet ur gelatinbladen och vispa ner de i gräddblandningen och häll upp i portions former.
Ställ i kyl minst där de skall stå 3 timmar innan servering.
Men du kan lätt göra de ett dygn innan du skall äta dem.
 
Denna gången toppade jag dem med lite chokladkräm och frukt.
Chokladkrämen bestod av 2 dl grädde som jag la i 3 msk jordnötssmör 100 gr hackade nötchoklad och smälte ihop , ej kokade sedan stod det kallt under natten och dagen efter vispade jag upp den och spritsade över den färdiga panna cottan och toppade med en physalisfrukt.
 Chokladkrämen bestod av 2 dl grädde som jag la i 3 msk jordnötssmör 100 gr hackade nötchoklad och smälte ihop , ej kokade sedan stod det kallt under natten.
 
 Dagen efter vispade jag upp den och spritsade över den färdiga panna cottan och toppade med en physalisfrukt.

 
 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar