måndag 10 mars 2014

Evas mandel och nötbröd LCHF


Detta är min variant av ett ljust LCHF-bröd som är gott att rosta till frukostmacka.
Här dubblade jag satsen och gjorde två bröd.
Detta blir ett bröd i 1,5liters form
 
200 gr Philadelphia/färskost
2,5dl nötter
2,5 dl mandel
 
 
4 dl pofiber
4 msk fiberhusk
3 tsk bakpulver
2 tsk salt
6 ägg
125 gram smör
3 dl fet yoghurt
 
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa äggen pösiga (det tar en stund).
 
 Mal mandel och nötter fint.
 
 
Blanda de torra ingredienserna.
Smält smöret. Vispa ner smör, osten och yoghurt i äggen och rör till sist ner de blandade torra ingredienserna. 

Låt degen svälla i 10 minuter.
Smörj en form och klä med bakplåtspapper, klicka ut degen. Pensla med mjölk och strö sesamfrön över. 


Grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter. (innertemp 90 grader). Känn efter med sticka att den är klar. Låt gärna brödet stå kvar på eftervärme en kvart. 
Detta går att frysa ,jag förvarar mitt i kylen och äter det i tunna skivor som jag helst rostar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar