måndag 10 mars 2014

Mandel och nöt bröd med kesoLCHF



Detta är en min variant av ett ljust LCHF-bröd som är gott att rosta till frukostmacka.
Denna är med keso.
Detta blir ett bröd i 1,5liters form

300 gr keso
2,5dl nötter
2,5 dl mandel 
4 dl pofiber
4 msk fiberhusk
3 tsk bakpulver
2 tsk salt
6 ägg
125 gram smör
2 dl fet yoghurt 
Jag började med att mala/mixa mandel och nötter till en fin mix men med lite grova bitar kvar i för att få lite tuggmotstånd i brödet.

Sedan mixade jag keso och yoghurten fint jag gillar inte kesoklumparna i brödet
 så detta moment kan man hoppa över om man vill.
Vispa äggen pösigt detta tar en liten stund.
Blanda sedan detta med kesoröran.
Blanda allt det torra.
Vänd nu ihop det torra med äggblandningen.




Grädda i nedre delen av ugnen  i 175 grader i ca 50 minuter. (innertemp 90 grader). Känn efter med sticka att den är klar. Låt gärna brödet stå kvar på eftervärme en kvart. 


Ķ
Detta går att frysa ,jag förvarar mitt i kylen och äter det i tunna skivor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar