onsdag 8 juni 2011

Rom&russin rull

Här kommer en vuxenkaka för alla som älskar rom och russin smaken.
Jag gjorde mina egna rom i russin och la russin i en burk som jag täckte med rom och lät det stå i kylskåpet över natten innan jag använde de till kakan
 och lät russinen rinna av ordentligt innan jag blandade dem i smörkrämen.
Russinen är ju även supergoda att blanda i glass och i fruktsallad tex.
Ingredienser

3 ägg
1½ dl socker
3/4 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Fyllning

100 g smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula
ca 1 dl rommarinerade russin

Gör så här

1.Sätt ugnen på 250° C. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, siktad kakao och bakpulver.
 Vänd ner blandningen i smeten.
2.Bre ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna, 30x40cm. Grädda mitt i ugnen ca 5 minuter.
3.Stjälp upp kakan på sockrat papper. Dra bort papperet som kakan gräddats på. Låt den kallna.

 

4.Rör smör och florsocker poröst till fyllningen. Tillsätt vaniljsocker. Rör ner äggulan och till sist romrussinen
5.Bre fyllningen på kakan och rulla ihop den. Låt drömtårtan ligga kallt en stund innan den ska skäras.

Den går fint att frysas och bör förvaras i kylskåp.

1 kommentar: