torsdag 30 juni 2011

Limpa utan jäst


Detta blir en limpa som man inte behöver jäst till men som nästan skall stå i ugnen 1,5 timme.
Saftigt och gott, som nu sprider en härlig doft i mitt kök på Rönningebacken nu när regnet öser ned utanför och jag skall krypa upp i soffan med te, nybakt bröd och en deckare helt enkelt :)

Till ett bröd behöver du
2 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn
1,5 dl rågsikt/grahamsmjöl
0,5 dl krossade linfrön
0,5 dl solrosfrön
0,5 dl rågkross
0,5 tsk salt
2tsk bikarbonat
2msk rapsolja
3 msk mörk sirap
4,5 dl filmjölk
Jag smaksatte mitt bröd med:
2 tsk pomeransskal malda
2tsk brödkryddor

Blanda allt torrt i en bunke och allt flytande i en och rör sedan ihop detta väl.
Häll i en bakplåtspapperklädd/smord form.

In i ugnen i nedre del på 170 grader i ca 1,5 timme lite beroende på hur smal formen är men det skall stå längre än du tror jag la på lite alminiumfolie efter halva tiden
 för att brödet inte skulle bli för mörkt.
Smakar smaskens helt nybakt med bara lite smör .
Bilder kommer när jag får minneskortet att fungera med maskinen :(


1 kommentar:

  1. Sådanna bröd är så smidigare, bara röra ihop och in i ugnen.

    SvaraRadera