tisdag 12 april 2011

Båt tårta



Jag fick en beställning på en båt, utan vispad grädde men marsipan gärna chokladkaka,och med en yacht.
Detta blev resultatet.
Mannen som fyller 50 har 2 röda strandbodar som sommarhus vid en brygga så jag la till de röda "kråkslotten " med.
Botten i kakan är en vanlig chokladkaka typ "kärleksmumsbotten".
Första fyllning 300gr finhackad choklad som jag hälde 3dl rykande varm grädde över ,detta fick stå kallt över natten sedan vispade jag upp det med elvisp och blandade ut den lite vispad grädde. Skulle inte vara ren vispad grädde de inte ville ha hoppas jag :).
mellan botten blev en marängbotten penslade med choklad så det skall bli spännande och höra om den höll sig krispig.
Uppe på den hade jag en toffeymousse.
toppat med chokladbotten igen
Runt kakan och det "blå havet" är en smörkräm utblandad med lite pressad lime och philadelfiaost.
Runt kanterna blå marsipan.
Båten och stugorna är chokladkaka med sockerpasta och marsipan utan på.
Uppstöttade med lite okokt spagetti.
Nedan ser ni hur båten blev till.






1 kommentar: