söndag 9 december 2018

Karamelliserade popcorn


Detta har just blivit en ny favorit hos mig och jag som inte ens är så där jätteförtjust i popcorn.
Men enkelt och gott.

Detta blir ca 1 liter popcorn
neutral matolja
1 dl opoppade popcorn
salt

30 gr +10 gr smör
3 msk strösocker
1 msk mörkare socker typ muscovadosocker eller rörsocker

Ta fram en kastrull ej för liten häll olja på botten och lägg i popcornen på med locket och när det börjar poppa brukar jag skaka lätt på kastrullen. när det börjar bli långt mellan poppandet jag kastrullen av spisen och tar av locket och saltar popcornen jag föredrar de rätt salta
 nu det söta skall på straxt
Ta fram en ny kastrull  smält sockret på medelvärme tills det är helt smält och passa det så det inte bränns. 
Tillsätt 30 gr smör och rör om försiktigt till att smöret smält samman med sockret .
Häll i popcornen och rör runt så de blir täckta av karamellen. 
Lägg i de sista smöret rör runt och häll ut popcornen på ett bakplåtspapper separera dem med en slv eller vänta lite så de hinner svalna en stund och pilla isär dem.
När de svalnat är det bara att lägga upp dem i en skål och servera.
Njut



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar