söndag 16 december 2018

Hallonkola

Hallonkolan blev en nykomling bland årets julgodis.
Man han nog byta ut hallonen mot andra bär om man vill experimentera lite skulle jag gissa.

Det blir ca 30 st
3 dl hallon
50 gr smör
3 dl strösocker
 2 dl vispgrädde
2 msk glukos (kan uteslutas)
1,5 dl vit sirap

Jag använde frysta hallon så de fick först tina innan jag mixade dem 
och silade bort så mycket frö jag kunde men lite blev kvar jag hade nog en för grovmaskig sil.
Klä en form med bakplåtspapper ca 20x20 cm.
Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad stor kastrull och koka kolan  rör om då och då.
Kolan är klar vid en temperatur på 123-124 grader eller gör kulprov vilket jag fick göra då min termometer ballade ur och åkte i sophinken. 
Fyll formen med kolasmeten låt den stelna innan du skär den i bitar .
Slå in de i cellofan eller bakplåtspapper förvara i en tättslutande burk ,gärna svalt men behöver ej vara kyl.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar