torsdag 1 september 2011

Äppelbröd


Då fortsätter jag med äppeltemat eftersom jag fortfarande har äpplen kvar i trädgården :)
50 gr jäst
6 dl 37gradigt vatten
2 tsk salt
3 msk matolja
1dl 4-kornskross från saltån
10 dl lantbrödsmjöl
3-5 dl vetemjöl + till utbakningen
ca 1-2 dl rivna äpplen
(2 äggulor kan uteslutas men jag hade det i kylskåpet så det fick åka i)

Smula jästen rör ut den med det fingervarma vattnet,sirapen, olja och saltet .Sedan häller du i krosset och lantmjölet jobba degen ordentligt och fyll på med vetemjöl tills  du får en bra konsistens på degen. Kör man maskin brukar degen vara bra när den släpper kantena.
Jäs nu i ca 30 min till dubbel storlek.
Dax att knåda degen ordentligt, dela den i 2 bitar som du formar till limpor och lägger på en bakplåtsklädd långpanna nu skall raringara jäsa igen ca 30 min.
Jag gräddade de i nedre del av ugnen i 175 grade i ca 40min lite beroende på ugn så klart :) min är varm och ibland för snabb tycker jag men jaghar inte lärt mig den helt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar