måndag 17 januari 2011

Gratinerad falukorv med mos

En favorit här hemma är gratinerad falukorv och där har väl alla sin variant kan jag tro.
Jag tar av det som finns i kylskåpet så exakta mått finns tyvärr inte.

Jag snittar horven hela vägen runt och stoppar skivad lök i springorna sedan vispar jag tillsamman mjölk lite creme fraise ketchup eller chilisås salt och peppar häller det över korven och toppar med ost.
Gratinerar det på 200gr till osten är gyllene och korven genomvarm.

Detta serverar vi men hemmalagad potatismos
, kokar potatisen i bitar¨, när jag hällt av vattnet ställer jag tillbaka grytan på spisen häller i lite mjölk och en klick smör värmer på det lite och kör med elvispen till ett fluffigt mos som jag kryddar med salt, peppar och muskotnöt.


Smaklig måltid.!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar