lördag 22 januari 2011

Faster Dagnys Gorån!

Faster Dagnys Gorån resept






I år testade jag ett nytt resept på gorån som jag fått Dagny, en av mina favoritkakor till jul men man kan ju gärna äta de året om..Förutom att det skulle vila över natt( ja jag är en otålig själ ) så var det ett enkelt resept och de blev goda, enkla att steka så länge jag smorde järnet med jämna mellanrum, nästa år skall jag nog stoppa i lite kardemumma i för det tycker jag är så gott i gorån.Jag vet oxå att Dagny har bakat desmaksatta med saffran och de var jättegoda.

250g socker
125g smör rumstempererat
125g margarin rumstempererat
3 ägg
500g vetemjöl
1 1/2 tsk hjotronsalt

Blanda samman allt och plasta in lägg i kyl under natten.
Rulla ut till fingertjocka längder, tryck ut i järnet. Grädda!
Går fint att frysa.
Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Hei Eva! Takk for kommentar på bloggen min!
    Jeg er inne å titter på din blogg stadig vekk jeg, og jeg må si at jeg er veldig imponert over dine bakekunnskaper! Du lager de lekreste ting:-)
    Klem

    SvaraRadera
  2. Hej Irene, tack :) så kul att du tittar inom bloggen .
    Hilsen Eva

    SvaraRadera