söndag 9 oktober 2016

Vägmärkskakor


4 ½ dl vetemjöl
½ dl Strösocker
200 g smör
1tsk vaniljsocker
 
Gul, röd och svart hushållsfärg

 
.Sätt ugnen på 175°.
 
Arbeta samman ingredienserna till degen jag körde min med kniven i matberedaren.
Färga degen minst del svart och mest gul, röd mittemellan stor.
Låt degen vila i kylen minst 30 min.
Jag tog ut mitten av kakan ,det i svart med kakmått och klistrade samman dessa kakor
 med pyttelite vatten emellan dem.
Sedan fick denna rad ligga i frys/kyl tills den blev kall och hård.
 Ta nu och rulla runt den gula rumstempererade degen runt den svarta kalla degen.
Forma och lägg in i kyl igen innan du till sist tar den röda degen ytterst.


Låt nu kakrullen vara riktigt kall innan du skär upp ca 4 mm tjocka skivor med vass kniv.
Lägg kakorna på bakplåtspappersklädd plåt och grädda i ca 8-10 min beror helt på ugn och tjocklek.
Lycka till!

Stjärnkakor
Nallekakor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar