söndag 9 oktober 2016

Lchf minidonuts

När sonen fick mini donutsjärn så var jag bara tvungen och fixa fram en lchf variant så jag också kunde få donuts till fikat .Så här kommer mitt recept.
1 ägg
1 dl grädde
3 msk smält smör
0,5 dl mandelmjöl
0,5 dl pofiber
0,5 tsk bakpulver
en nypa salt
1 krm vaniljpulver
1 krm kardemumma
2 tsk fiberhusk.

Vispa ägget lätt och rör sedan i resten av ingredienserna blanda till du har en jämn smet.
Häll smeten i en spritspåse och spritsa i järnet och grädda i några minuter till de är gyllene.
När de svalnat lite tog jag ca 100 gr mörk choklad 70%
som jag hackade fint och smälte över vattenbad.
Jag doppade donut i chokladen och sedan vidare i kokos / hackade hasselnötter
Lät detta stelna och sedan blev det fika av..
Resterna har jag i frysen  och det går finfint .
De är bara att tina i rumstemperatur en stund.

3 kommentarer:

  1. Om inte järn finns, förslag på annat sätt att grädda dessa bröd ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan pröva med våffeljärn eller kanske i typ mandelmusselformar i ugnen skulle nog fungera i ca 175 grader kanske 5-10 min. Du får pröva dig fram.

      Radera
    2. Du kan pröva med våffeljärn eller kanske i typ mandelmusselformar i ugnen skulle nog fungera i ca 175 grader kanske 5-10 min. Du får pröva dig fram.

      Radera