fredag 27 juni 2014

Tunnbröd

Tunnbröd är ju riktigt gott och gör man detta tunt men inte för tunt så det är mjukt kan man rulla det och göra tunnbrödsklämmor till exempel.
Barnen på jobbet gjorde rullar med bara smör på till fisksoppan ,det gick helt klart hem.
 
Enkelt och snabbt är det med utan långa jästider.
Jag fick 20 kakor på detta recept 2 på varje plåt.
 
5 dl mjölk
50 gr jäst
1 tsk salt
3,5 dl rågsikt
3,5 dl kornmjöl + till utbakning.
3 dl vetemjöl
 
Sätt på ugnen 250 grader
Och ställ gärna in en bakplåt.
 
Värm mjölken till 37 grader och häll över den smulade jästen i en bunke, rör till jästen lös upp sig.
Tillsätt resterande ingredienser med spara 1 dl vetemjöl och se om den behövs när degen arbetas en stund ,jag hade i exakt efter recept och det blev bra denna gång.
 
Denna deg behöver inte jäsa så dela upp den i 20 bitar och lägg på lite mjöl under en bakduk och börjakavla ut den. 
Använd rikligt med kornmjöl när du bakar ut blir lite som ett kullager under och  jag tyckte det var relativt lätt att kavla ut .
Jag började med vanlig kavel och avslutade med kruskavel. 
Jag kavlade ut min och la de två och två på bakplåtspapper och gräddade sedan det går fort och är man inte två som bakar är det lätt att brännan dem om man bakar och bakar ut samtidigt. 
Ta ut den varma plåten och dra på ett bakplåtspapper med två kakor och grädda i 3-5min  
Håll koll.
Jag la mina på galler på varandra med bakduk över när de var färdig gräddade. 
Förvaras i påse eller burk med tätslutande lock så fort de svalnat . 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar