onsdag 1 februari 2012

Lingonbröd


Så var det dax att baka lite matbröd igen denna gång smaksatte jag det med lingon och några aprikoser. Brödet blev helt ok men hade nog blivit ännu godare med lingonsylt iställe för frysta lingon nu blev det liksom sura klickar i brödet.Sedan lyckades mitt bröd jäsa lite för mycket andra gången så det "sprack sönder". Men delar gärna med mig av misstagen så ni slipper göra det samma.
Detta blir 2 limpor eller 1 stort bröd
5 dl vatten eller mjölk jag tog hälften av var
50 gr jäst
2 msk sirap
25 gr smör smält
2 msk matolja
1 tsk salt
1,5 dl lingon
5 torkade aprikoser finhackade
0,5dl linfrön
2 dl grovt rågmjöl
3 dl lantbrödsmjöl
och resten vetemjöl ca 6dl (gärna vetemjöl special)

Smula jästen i en bunke häll över den fingerljumma degvätskan (=smör,olja, vatten/mjölk) rör om tills jästen löst sig häll i sirap,salt, linfrön,lingon och de finhackade aprikoserna och de grova mjölsorterna blanda väl gärna i några minuter innan du siktar på vetemjöl tills degen blir lagom fast och precis släpper kanterna jobba degen i några minuter och låt sedan jäsa övertäckt i ca 30-40 min.
Min deg gick i rosa ton pga. lingonen.
Ta degen ur bunken och knåda till degen och forma till 1 stor eller 2 mindre bröd och lägg i smord form eller på bakplåtspappersklädd plåt.

Låt jäsa övertäckt i ca 30 min .
Grädda i ca 30-40 min i 175grader.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar