lördag 4 februari 2012

Basrecept till Semlor.

Semlor med lite omständigt baragrerecept.Receptet hittade jag i min baktidning BAKA som för övrigt rekomenderas varmt. Funderade på om jag skulle testa detta ,lät invecklat ,det var det inte men tar lite tid och vilken deg sedan helt underbar att jobba med har aldrig kännt något liknande :) C
De blev oxå goda.

Blir 20 stora eller 40 små

Fördeg
325 gr kall mjölk
450 gr vetemjöl
50 gr jäst

Deg
fördegen+
85 gr smör
85 gr råsocker
10 gr havssalt
1 ägg
1/2 msk vaniljsocker
1/2 tsk nystött kardemumma
250-300gr vetemjöl

Fördeg:
Blanda ihop ingredienserna och låt jäsa i 3 timmar.

Deg:
blanda ihop samtliga ingredienser och arbeta degen i 10 min i maskin eller  knåda intensivt i 15 min.
Det blev en helt underbar lättarbetad deg.


Dela degen i 2 och forma till två rullar.
Låt rullarna vila övertäckta i kyl i ca 1 timme de skall helst inte jäsa.Mina jäste en aning som ni ser.


Dela rullarna i 20 eller 40 bitar beroende på om du vill ha stora eller små semlor forma till släta runda bullar.

Lägg på plår med bakplåtspapper och låt jäsa till dubbel storlek ca 30-90 min beroende på+ din rumstemperatur.
Värm ugnen till 250grader.
Grädda i 5-10 min tills de fått fin färg.
Låt svalna under bakduk .

Jag gjorde några semlor och frös in resten av bullarna.
Jag skar av ett lock från bullen som jag stansade ut i hjärtform med en liten pepparkaksform.
Gröpte ochså ut lite på bullarna för att få in mandelmassan.

Mandelmassan rev jag grovt och rörde sedan in kokande vatten
 tills det blev lagom konsistens på den.

 Fyllde i bullarna.
 Spritsade på vispad grädde.

 Och till sist pudrade jag över lite florsocker.

Trevlig helg !!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar