onsdag 4 januari 2012

Mjuk kaka smaksatt med frukt & mandelte


Jag fick ett underbart te gjort av torkade frukter,rödbetor och mandel och tyckte smaken borde gifta sig perfekt i en mjuk kaka så detta måste prövas helt enkelt.

Till en mjuk kaka i ringform behöver du
2ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
75 gr smör
1 dl mjölk
1/2 dl fruktte (utan teblad)
Så här såg mitt fruktte ut.


Jag började med att smälta smöret tillsatte sedan mjölken och de fick koka upp med teblandninge i.
Sedan tog jag mixstaven när frukten i teet mjuknat lite och mixade till en "röra".
Vispa nu ägg och socker pösigt. Blanda mjölet med bakpuler och vaniljsocker blanda nu växelvis i mjölblandning med mjölkblandningen.
Häll upp i smord och bröad form .

Grädda i 175-200 gr mindre temp till varmluft , i ca 30 min.
Till sist strödde jag lite florsocker genom ett tårtpapper för att piffa upp kakan lite .

Mmm så god den blev, så ett lyckat expriment denna gång :) och köket doftar ljuvligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar