söndag 8 januari 2012

Förrättspizza med avokado och marinerade räkor.


Jag gjorde en pizza variant till förrätt med marinerade räkor.
Räkorna marinerar du gärna dagen före jag gjorde marinaden  jag på en "höft" men hade ungefär
 detta i
300 gr stora frysta räkor
3 msk matolja
1 tsk honung
 rivet skal och saft av en lime
1 röd chili i strimlor
3 finhackade vitlöksklyftor.
2 tsk fryst eller färsk dill

Blanda allt i en burk sätt på lock sätt i kylen gärna över natten

+ 2 avokado till serveringen
ev färk dill till pynt
Dag 2  började jag med en pizzadeg efter detta pizzadegspecept med anväde bara en botten så halvera receptet .
Den utkavlade degen "stänktes" med lite olivolja och sedan strödde jag över havsalt.
in i ugnen på 225 grader till botten är gyllene.

Medan botten är i i ugnen kan du fräsa på räkblandningen hastigt i  lite smör i stekpannan.
Ta  2 avokado som du tar ur skalet och ta bort kärnan  skiva tunt pressa över lime kvarna över lite svartpeppar och salt.

 Lägg nu på avokadoskivorna över pizzabotten och sedan kan du strö
 över räkblandningen på botten och serverar genast. Detta är lagom till 6 personer.

Det hade varit fint att toppa med en dillkvist
men det kunde tyvärr inte mitt kylskåp erbjuda denna kväll.
Vill man kan man givetvis steka bottnar i portionsbitar från början.
Den tanken slog mig först när min botten var klar.
En liten annorlunda med god förrätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar