onsdag 2 mars 2011

Fläsk karrè i lergryta

Idag blev det fläskkarrè i lergryta när vi var storfamilj som skulle ha middag.
Enkelt och gott.
Vi hade en karrè på 2,2 kg ja la två grovt hackade gula lökar i botten öch skalade och delade ca600 gr morötter lite över, under och runt köttet.
Köttet gned jag in med en massa salt peppar och jag hade oxå lite teriyakikryddor från santa maria.
Vitlök ingefära och chili hade oxå varit gott på.
Jag toppade steken med en skivad apelsin och hällde på ca 2 dl öl.

In i kall ugn sätt den på 175grader min stod först i 3 timmar med locket på sedan hällde jag av skyn och kokade sås på den med bara lite sal,t peppar, redning,vinbärsgele och creme fraishe i.
Steken fick nu åka in i ugnen igen utan lock nu på 200 grader i ca 30 minuter.


Vi serverade den med potatismos och en grön sallad.


Smaklig måltid!

1 kommentar: