torsdag 24 mars 2011

Grovt knäckebröd m. kummin


Jag tycker om hembakat knäckebröd så här kommer ännu en variant som jag tyckte blev riktigt bra.

25 g jäst
5 dl vatten
2 msk hel kummin eller brödkryddor
1 msk salt
10 dl grovt rågmjöl
ca 5dl vetemjöl
ev linfrön eller sesamfrön som topping på bröden

Tillagning
1. Lös jästen i vattnet. Rör ner kummin, salt och det mesta av mjölet.
Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa 30 min.
2. Sätt ugnen på 200°. Dela degen i 6 bitar. Kavla ut till runda, tunna knäckebröd, stora som en ugnsplåt, på väl mjölat bakbord. På några knäckebröd kavlade jag in linfrö och sesamfrön.



Jag bakade några små knäckisar oxå.
3. Grädda bröden i mitten av ugnen, 12-15 min, tills de hårdnat.
Jag bakade med varmluft och vände på bröden efter ca halva tiden i ugnen, du behöver kanske inte det men jag tycker det går lättare att få de jämt gräddade så.
Låt kallna på galler.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar