lördag 21 mars 2015

Lchf tortillabröd

Detta recpet var riktigt bra jag lånade det från bloggen 56 kg
Jag gjorde dock mina lite för tunna denna gång så det blev lite kladdigt så nästa gång bakas de en aningen tjockare.
Jag fick 4 st.
 
2 dl mjölk
2 ägg
50 g riven ost
2 msk fiberhusk
1,5 dl pofiber
1 tsk bakpulver
2 krm salt
olja
Sätt ugnen på 200 g.
Värm mjölken så den blir ljummen.
Vispa ihop ägg, riven ost och mjölk.
Blanda de torra ingredienserna och vispa ner. Blanda ihop allt till en deg och låt svälla i 10 minuter.

 Ta en stor klump och lägg på bakplåtspapper som du penslat med olja. Lägg plastfolie eller ett bakplåtspapper som är smort med litematolja ovanpå och kavla sedan ut till en 3 mm platta. Använd en skål som är ca 22-23 diameter som utskärare.
Eller försökbara kavla så runt som möjligt det gjorde jag.
 
Skär runt om skålen och ta bort överflödig deg.
 Ta av foliet/bakplåtsppappret och pensla med olja och baka av i 10 minuter.
Ta ut tortillan när den börjar bli brun på kanterna.
Låt svalna under bakduk sedan och fyll med favorittillbehören!
Lycka till







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar