fredag 6 mars 2015

LCHF morotskaka

 
Grundreceptet på denna kaka kommer från bloggen 56 kilo gå gärna in där och kolla in hennes otroligt bra recept.
 
4 ägg
3 msk ekologisk honung (det går bra att ersätta med vilken sötning man vill ha)
1 dl grädde
5 matskedar smält kokosfett
1 dl mandelmjöl
1 dl värmeresistent proteinpulver (bakprotein)*
0,5 dl  kokosmjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
0,5 tsk malen ingefära
0,5 tsk vaniljpulver
2 finrivna morötter
kokosfett + mandelmjöl till att smöra/bröa formen
 
Topping
50 gr mjukt smör
100 gr crème ost typ Philadelphia ost
Sukrin melis efter smak jag hade ca  0,5 dl
Rivet skal av lime eller/och lite saft av lime
1 krm vaniljpulver
Vill du kan du dekorera med kokosflak

Sätt ugnen på 175 grader.
 
 Vispa äggen pösiga.
Blanda sedan ner honung, kokosmjölk och kokosfett.
Blanda ihop de torra ingredienserna och rör ner ordentligt i smeten. Rör sist ner de rivna morötterna.
 
 Smörj en form på ca 21 cm i diameter med kokosfett och bröa med mandelmjöl.
Eller klä formen med bakplåtspapper.
 Häll i smeten och grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter.


Låt kakan svalna .
Blanda ihop ingredienserna till toppningen och smaka av vill du ha den sötare eller syrligare
 så rättar du upp det innan du brer glasyren på kakan.
 
 Jag stödde lite rostade kokosflak på min men hoppa det om ni vill.
Denna måste förvaras i kylen .
Kakan är mäktig och god och räcker nog till 10 personer skulle jag tror vi LCHF are vräker ju inte precis i oss desserter ;)




 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar