fredag 6 mars 2015

Glaserade mördegskakor

Jag har sett alla dessa fantastiska kakor men perfekt glasyr både på Facebook och you tube
och tänkte detta måste jag testa men jag kan säga
att det är bara så himla mycket svårare än vad det ser ut.
Här kommer i alla fall mitt försök och man blir väl bättre med övning skulle jag tro.
 
4 dl vetemjöl
0,5 dl strösocker
200 gr smör
1 äggula
 

 Passar till kavlade kakor. Lägg mjölet i en skål eller i en hög på bakbordet. Gör en fördjupning och lägg i socker och fett skuret i bitar. Finfördela fettet med en kniv eller gaffel. Tillsätt äggulan och arbeta ihop allt till en deg. Eller blanda degen i matberedare. Platta ut degen till en tjock fyrkant, lägg den i en plastpåse och låt den vila kallt minst 30 min. Degen blir då lättare att kavla.
 Sätt ugnen på 175°

 Kavla ut degen till en 2-3 mm tjock platta. Ta ut kakor med mått.
Grädda i mitten av ugnen ca 5-210 min min ugn är snabb det räckte med knappt 5 min och det skall ju bara bli gyllene inte bruna.






 
 Glasyrca 5 dl  Florsocker
1 äggvita
1 msk vatten eller lite citronsaft för smakens skull
hushållsfärg
Blanda samman  hälften av florsocker, äggvitan och vatten till en slät smet.
Jag tycker det blir bäst att köra ihop den med 1 visp på elvispen.
Häll i resterande av florsockret pö om pö och när glasyren inte rinner av vispen är den bra för att spritsa konturerna på kakorna.
 Dela glasyren och färga efter önskemål. Garnera kakorna med glasyren.
När du skall fylla i kakorna bör glasyren vara lösare och du får blanda i mer vätska vatten eller citronsaft.
 Låt kakorna torka på galler.  
Nedanför ser du hur det gick .
En del kakor gick sönder, flaskan tappade pipen och det flödade glasyr över allt och så vidare och några kakor blev väl ok. 



















 


 





2 kommentarer:

  1. Tror du man kan frysa in dessa, redan glaserade?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte prövat det med dessa så jag vet inte , men tror att det skall gå

      Radera