torsdag 2 maj 2013

Powerbars i ugn




Detta blir 24 goda powerbars med frukt  och andra nyttigheter
 skillnaden på dessa mot de andra jag lagt ut är att dessa har jag kör i ugnen.

Du behöver
2 dl blandade nötter/mandlar
2 dl torkad frukt jag valde fikon och aprikoser
1 dl kokos
1 dl havregryn kan 
1 dl solroskärnor
1 tsk vaniljsocker kan uteslutas
2 ägg

ev. lite choklad till dekorering

Kör allt i mixer till en jämn lite kladdig massa .
Jag tryckte ut massan på ett bakplåtspapper och delade sedan plattan i 24 mindre bitar ca 1cm tjock
du kan göra de både tjockare och större tänk bara på att de behöver längre gräddningstid då.
jag körde mina i 175 grader i ca 5-8 min
Då tog jag ut min skruvade av ugnen dekorerade med lite chokladpluppar och satte sedan tillbaka de in i ugnen med en grytlapp i luckan och torkade de på eftervärmen.

Nu har du egengjorda powerbars till träningen eller som ett snacks.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar