fredag 31 maj 2013

Tingans geletoppar




Detta receptet fick jag av en gammal kompis och jag tror det kom från en bok som hette Ebbas bageri.En kaka som ser lite kul ut och garanterat ger ett leende vid fikabordet.
 
4,5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 krm salt
rivet skal från vältvättad citron
200 gr kallt smör
ca 30 gelehallon
 
Sätt ugnen på 200gr och
lägg bakplåtspapper på två plåtar
Jag körde allt snabbt i mixern till en smulig massa som jag sedan tog ut på bakbordet och knådade ihop till en smidig deg det går så klart lika bra att göra hela momentet manuellt.

 
Dela degen på ca 30 bitar och rulla till kulor tryck ut de en aning på plåten och in i ugnen ca 10-12 min tills du börjar anan en gyllene färg.
 
Ta ut kakorna och tryck försiktigt fast ett gelehallon i varje, låt kakorna vara kvar en stund på plåten så de inte svalnar för fort och gelehallonen inte fastnar.
Förvaras i lufttät burk.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar