fredag 31 maj 2013

Snittkakor a`la`bondkakesmak


En klassiker i ny tappning.

200gr smör
1 dl rörsocker
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk mald ingefära
1 dl sötmandel
 
Jag använde mixern som vanligt först körde jag smör och socker vitt (detta kan du oxå göra med elvisp men hacka såifall mandeln innan du blandar i den)
Sedan tippade jag i resten av sakerna och körde tills det nästan var en jämn deg då tog jag ut det på bakbordet och knådade ihop degen jag gjodre små kakor så jag delade degen i 6 bitar och rullade ut de på två plåtar men vill du ha stora kakor så dela bara degen i 3 delar så ifall.

 
Lägg rullarna på bakplåtsklädd plåt och tryck till de lite med fingrarna och in i ugnen 175 grader i ca 18 min för de stora och ungefär hälfen av tiden till de små kakorna
de skall bli gyllene innan du tar ut dem.
 
Skär kakorna på sneden när de kommit ut ur ugnen och låt de sedan svalna.
Förvara i lufttät burk de går fint att frysa.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar