torsdag 2 maj 2013

Mazarinkaka


Jag bakade en liten kaka alltså 1/4 av mängden i receptet
 men jag lägger ut hela receptet till en form på 30x40 cm.
Jag använde också lite mörk choklad som extra dekor på kakan.

Det blir 40 st trekants snitt

100 gr sötmandel
400 gr smör
4 dl socker
4 ägg
8 droppar bittermandelolja
7 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk vaniljsocker
3 dl mjölk

Glasyr
75 gr smör
5 dl florsocker
3 tsk vaniljsocker
2 msk kallt kaffe

ugn 175 grader ca 15-20 min


 Mal mandel .Rör socker och smör vitt

 vispa i ett ägg i taget och rör sedan ner mandel och mandeloljan.
Blanda resterande torra ingredienser och rör i det växelvis med mjölken.
Häll upp smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna 30x40cm bred ut smeten.
Grädda i 175 grader i ca 15-20 min.

Smält smöret till glasyren rör i florsocker ,vaniljsocker och kaffe .
Rör tills du får en jämn röra och bred det över kakan.



Låt glasyren stelna innan du skär upp kakan först i fyrkanter som du sedan delar på diagonalen.
Går fint att frysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar