söndag 13 maj 2012

Fryst daimkaka

Jag fick ett tips av en arbetskollega om att hacka daim i vaniljvisp och frysa till glass här har jag utvecklat det till en härlig daimtårta med mandelbotten.
Jag gjorde detta i en lite springform.
Till botten
1 ägg
1dl socker
vispas vitt
blanda
45gr vetemjöl med
0,5 tsk bakpulver och
50gr finhackade eller mald mandel
vänd försiktigt ned detta efter du blandat det i äggblandningen och till sist tillsätter du
35 smält avsvalnat smör.
Häll blandningen i en väl smaord form gärna med bakplåtspapper i botten
 Grädda i 180 gr i ca 25 min kakan skall vara seg inuti.
Låt nu botten svalna helt.
Vispa upp en förpackning vaniljvisp hårt.
Hacka ner 2-3 dubbeldaim och vänd i vaniljvispen.


 Häll daimröran över mandelbotten och ställ i frysen gärna över natten.
 Låt kakan tina ca 10 min innan servering.

Den smakar ljuvligt en sådan solig dag i favoritkroken i trädgården.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar