fredag 23 april 2010

Pizzasnurror

Jag hade bestämt mig för att baka pizzabullar för att variera Axels och mina matpakker lite.
Här i Norge existerar ju knappt skolmat eller lunch på jobbet så lite variation på det man tar med i matlådan är toppen  för vi har inte micro heller på jobbet mitt.
Så jag la en pizza deg som denna


Här kommer receptet
Pizzasnurror
 (20-22 stk)

50 g smör, evt 2 msk olja
4 dl ljummet vatten/mjölk
1 ägg (halvparten til pensling)
50 g jäst
1 ts salt
½ ts socker
1 liter vetemjöl (man kan ta och byta ut en del med grövre mjöl)
2 ss olivenolja
8-10 ss chilisås/pizzasås
14 skinskivor fint strimlade
4 dl riven ost ev. mer efter smak och behag
2 tsk pizzakrydder eller bara oreganon

Smält smör og tillsett vatten/mjölk. Värm til 37 grader, och rör ut jästen. Tillsett resten av ingredienserna, knåda degen smidig och låt jäsa i ca 40 minutter. Dela degen i två och kavla ut de till avlångabitar.

Pensla med olja och bred  på såsen utöver.

Lägg  på skinkan och ost på och strö krydder över.

Rulla samman från långsidan,

skär i skiver og legg på plåten.


Jäs de nu ca 30 minutter. Pensla med ägg,

 Grädda längst ned i ugnen på 225 grader i 12-14 minuter.

Sonen och kompisen blev mätta och nöjda med färska pizzasnurror till mellanmål.
3 plåtar fick jag





Under min bakning idag har jag haft troget sällskap av fru domherre

Hon är så vacker.





























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar