söndag 14 december 2014

Tacopaj LCHF

Denna paj hade sådan strykandeåtgång så jag hann inte ta någon bild innan den nästan var slut och det säger väl lite om att den smakade mycket gott. Receptet tillhör Åse på bloggen 56 kilo.
Jag gjorde 1,5 sats av receptet till min rätt stora gratängform.
6 portioner
Pajdeg:
3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
40 gram smör
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
1 ägg
 
Tacofärs:
600 g nötfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk tacokrydda utan socker
1 dl vatten
2 tomater
jalapenos
smör att steka i
salt
 
Oströra:
3 dl lagrad ost
3 dl creme fraiche
Tacokrydda: ( ca 0,5-1 msk per 400 g färs):
Förvara i burk
2 tsk chilipulver
2 tsk torkad oregano
2 tsk mald spiskummin
1 tsk paprikapulver
1 tsk vitlökspulver
1 tsk lökpulver
1,5 tsk salt
2 krm cayennepeppar

 
Mixa mandelmjöl och sesamfrön i mixer/blender – lägg i resterande ingredienser och kör till en deg. Lägg degen att vila i kylskåp ca 30 min – 1 timme
 

Tryck ut i form (jag har en 20 cm form med löstagbar botten), det kan kräva lite tålamod, men går! Använd smörkniv för att platta ut det sista.
Förgrädda skalet i 8-10 minuter i 175 grader.




Höj ugnen till 225 gr efter pajdegen är gräddad. Finhacka lök och vitlök och stek tillsammans med nötfärsen i lite smör. Blanda ner tacokrydda och vatten och låt det småputtra i 5 minuter. Smaka av med salt. Fyll sedan skalet med färsen och skiva tomaterna och lägg ovanpå tillsammans med jalapenos, blanda ihop oströran och bred över färsen.


Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter och servera med en blandad sallad och crème fraiche
och ev taco sås eller vad du ni gillar till taco.
Den var riktigt god!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar