söndag 14 december 2014

Lchf frallor "The bröd"

Detta är frallorna som gått hett med recept och diskussion på Facebook sidor med lchf tema .
Och ja fortfarande lite svampig konsistens men det närmaste vanligt bröd jag kommit .
Frallorna blir lätta och luftiga och smakar bra enligt mig.
8 frallor
1,5 dl pofiber
1,5 dl mandelmjöl
1 tsk salt
5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
3 äggvitor
2,5 dl kokande vatten
ugn 175 grader tid 40-45 min.


Vispa äggvitorna lite blanda de torra ingredienserna och blanda ned dem i äggvitan
Häll på det kokheta vattnet och rör snabbt ihop till en deg den blir lite trolldegskonsistens på men ingen fara mina frallor blev bra ändå.
Dela degklumpen i 8 delar platta ut rejält och lägg på bakplåtspapper på en plåt och in i ugnen 175 grader ,de behöver gräddas i ca 40 minuter.
Öppna inte ugnsluckan under de första 30 minuterna för då är risken att frallorna sjunker ihop och blir platta och tråkiga pga av bakpulvret.
Jag toppade mina med lite sesamfrö för att jag tyckte det såg finare ut men jag hade inte penslat med ägg så de trillade i princip av efter gräddning.




Brödet blev även uppskattat av min väninna med glutenallergi.
Jag förvarar mina i frysen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar