torsdag 15 maj 2014

Lakrits tårta med båt tema

En "födelsedagspresent tårta" en tårta som smakar lakrits vilket var ett första försök av dessa smakkombinationerna för mig  och det var riktigt gott tyckte jag och de som åt tårtan.
Tiden var knapp och jag hade tre tårtor att göra så ljus vanlig köptbotten blev det i denna.
 
1:a lakritsfyllningen
 Jag tog 5 dl grädde och smälte i 200 gr finfördelad panda lakrits man skall bara smälta godiset och får absolut inte koka grädde , då är den inte att vispa i senare skede.
 

Jag tyckte smaken blev för tam så jag hällde i 2-3 msk lakritssirap och 1 tsk lakritspulver och då blev smaken som jag ville. 
Nu ställdes fyllningen i kyl över natten för att kallna.
Dagen efter vispade jag upp denna innan jag la den på tårtan.

2:a fyllningen
3 dl grädde
1dl smetana
180 gr av Marabou black
 Finhacka chokladen och rör ner den i grädden och smetanan
Värm under omrörning till chokladen smält , får ej koka
 då den inte går att vispa i senare skede så i fall.
När den är klar så ställer man blandningen i kylen gärna över natten och vispar upp den till fluffig konsistens innan man lägger den på tårtan.
Detta räcker till ett lager i en normalstortårta. 
 
 
   Topping av tårtan
 Denna är gjord på 4 dl grädde och 200 gr skumtomtar
och ca 1 tsk rivet citronskal
 Klipp upp skumtomtarna i små bitar och värm upp dessa med grädden
 i en kastrull detta får ej koka men värm försiktigt rör och ha tålamod
 detta tar en stund , när det smält kan man röra i lite citronskal om man som jag tyckte
att det blev lite väl sött. 
Ställ i kylen, gärna över natten.

Dagen vispar du upp det som ett fluff som på bilden nedan. 
 Nu är det dags att lägga ihop tårtan jag börjar med lakritsfyllning nummer1. 
 Sedan lakritsfyllning nummer 2

 Runt tårtan lägger jag skummtomtefluffet.
 

 Jag hade tänkt att täcka hela tårtan med lakritsmarsipan men den visade sig vara så grov med stora mandelbitar i så den räckte bara till lock på tårtan så då fick det bli marängsmörkräm runt om och marsipan på toppen.
Runt omkring kanten på tårtan la jag rock polly godisar
På mitten en målad bild på marsipan av födelsedagsbarnets älskade båt.
Denna kombo av smaker i tårta rekommenderar jag varmt !!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar