torsdag 15 maj 2014

Kustbevakningstårta

Denna tårta var en födelsedagspresent till en vän som fyllde 40 och jobbar på "denna båt" 307 i kustbevakningen.
Bottnarna var 3 lika delar bottnar
ta tre lika stora glas
1:a fyller du med ägg (jag hade 5 ägg)
2:a fyller du med strösocker
 
 

3:e fyller du med vetemjöl och lite bakpulver (jag hade 1 tsk bakpulver)
Vispa ägg och socker vitt och pösigt ca 5-10 min med elvisp.
Vänd sedan försiktigt ned mjölblandningen och nu färgas det om du vill ha färg på botten som också försiktigt får vändas i .
Jag gjorde denna sats gånger 2 och färgade hälften av var sats i olika blå nyanser.
Jag bakade ut bottnarna som rulltårta så gräddade i 225 grader i ca 5 min per botten men håll koll för detta går rasande snabbt.
 
.




Jag bestämde mig för att bara ha ljusa nästintill vita fyllningar för att helheten skulle bli
 snyggast när man skulle skära i tårtan.
Tårtan fylldes med en aprikos och vaniljfyllning denna gjorde jag av aprikoskräm färdigköpt som jag blandade i vaniljsås pulver blandade väl och vände till sist i lite vispad grädde tills jag tyckte det blev bra . Jag har inga exakta mått utan prövade mig fram bara.
 

Fyllning nummer två var färdig köpt vaniljmousse (pulver) som jag smaksatte med romessens och vände i lite vispad grädde.
 

Tredje fyllningen gjorde jag på rester av marängsmörkräm som jag blandade med en ask crème cheese jag rev i lite limeskal och la till en aning florsocker men den blev för hård tyckte jag så vände till sist i lite vispad grädde och blev nöjd.
 

 Så här kommer det se ut sedan när man skär i tårtan här putsade jag till kakan
innan den skulle spacklas.

 Kakan spacklades med marängsmörkräm


 och täcktes med marsipan och dekorerades med marsipan

 båten var uppbyggs i rice crisp treat receptet på detta finns här. denna var sedan täckt med smörkräm och marsipan


 




 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar