torsdag 25 juli 2013

Grillad sockerkaka

Sockerkaka bakad i grillen något min väninna alltid pratat om och nu har jag testat det.
Receptet till vår form blev
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
75 gr smält smör 
3 msk mjölk
Vispa ägg och socker vitt.
Blanda mjöl,bakpulver och vaniljsocker som du rör i växelvis med smälta smöret blandat med mjölken.
Rör till en jämn smet och häll i smord och bröad form.
Jag la aluminiumfolie om formen så den inte skulle bli svart men vet inte om det hämmade värmen lite.
Vi hade briketter i halva grillen och när vi grillat middagen klar satte vi i formen på sidan utan kol under och satte på locket.
Grillen höll ungefär 200 grader men temperaturen gick ner på slutet till ca 150 grader
 det tog ca 45 min att få gräddat kakan.
Våran blev väl mörk i botten men jag var dum nog att sätta den över glöden på slutet 
och det var ingen god ide helt enkelt.


Kul att testa och gott till kaffet efter en god grillmiddag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar