torsdag 13 september 2012

Vitlöks snurror






0,5 dl olja (eller 50 g smält margarin)
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
2 tsk socker
ca 1,3 liter vetemjöl
2-4 vitlöksklyftor
örtkryddor

1. Smält fettet med finhackad vitlök och häll över mjölk och värm till fingerljummet.
2. Lös upp jästen i lite av degspadet.
3. Tillsätt resten av degspadet, salt och socker.
4. Rör i större delen av mjölet (spara 2-3 dl till utbaket) och arbeta degen i bunken till den blir smidig och släpper kanterna.
5. Jäs degen i bunken i ca 30 min (till dubbel storlek)
6. Stjälp upp degen på bakbord  kavla ut som när du gör kanelbullar bred på lite mjukt smör och strö över örtkryddor rulla ihop och skär i bullar . Jäs på plåt i ca 30 min . Pensla med ägg och strö ev över lite sesamfrön eller oreganon.
 Grädda sedan i 200-225 grader ca 5-10min.
Grundrecept för vitt matbröd. Degvätskan kan varieras. Mjölk, filmjölk eller vatten fungerar. Mjölk ger mindre porer i brödet men bättre färg på brödet. Vatten ger storporigt bröd som inte lika lätt blir gyllenbrunt vid bak.
0,5 dl olja (eller 50 g smält margarin)
5 dl mjölk eller vatten
50 g jäst
1 tsk salt
2 tsk socker
ca 1,3 liter vetemjöl
Pensling: vatten
1. Blanda fett och mjölk/vatten och värm till fingerljummet.
2. Lös upp jästen i lite av degspadet.
3. Tillsätt resten av degspadet, salt och socker.
4. Rör i större delen av mjölet (spara 2-3 dl till utbaket) och arbeta degen i bunken till den blir smidig och släpper kanterna.
5. Jäs degen i bunken i ca 30 min (till dubbel storlek)
6. Stjälp upp degen på bakbord och forma till bröd, bullar eller gifflar.
Långfranska (2 stk): Jäs på plåt i ca 30 min. Pensla eventuellt med ägg och strö på vallmofrö. Grädda sedan i nederdelen av ugnen i 200-225 grader ca 30 min.
Dessa är perfekta till soppan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar