söndag 22 juli 2012

Müsli

Jag har mixtrat med mitt orgina recept och kom fram till att detta passar min smak.
På bilden är det min orginalmüsli med torkad frukt i.
Detta blir ca 20 portioner

8 dl sportsgryn/blandade gryn eller bara havregryn 
1 dl dinkelkross 
2 dl kokos
0,75 dl linfrön
0,75 dl sesamfrön
0,75 dl solrosfrön
0, 75 dl pumpakärnor
2 dl grovt hackade mandlar 
2 dl vatten
0,5 dl farin socker
0,5 dl mörk sirap
1 msk honung
1 dl rapsolja eller annan vegetabilisk olja
1 tsk kanel


Ta fram en kastrull och blanda i olja, farinsocker, honung, sirapen och vattnet värm blandningen  i några minuter till allt smält samman det får inte koka
 Ställ åt sidan .
Blanda allt  i en stor skål  slå över vätskan och rör ihop det ordentligt 
så allt blivit "fuktigt".
Lägg nu ut blandningen på två bakplåtsklädda plåtar och
 rosta det i ugnen på 175 grader.
Rör om var 5-10 min det ka brännas lätt den är klar när blandningen är gyllene
 det tar ca 30 min.
Ta ut plåtarna låt svalna .
Förvara i burkar med tätslutande lock håller sig ca 3 veckor 
men då brukar den vara slut för länge sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar