söndag 11 oktober 2015

Lchf kanelbullar

Dessa bullar blev riktigt goda tyckte jag. Men se upp och grädda de inte för länge
 då blir de torra , bara så de blir precis klara .
 
 (ca 10-12 st)
5 msk sötning (jag hade ICA´s sötströ)
4 hela ägg
1 dl mjölk (fetast möjliga)
1,5 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosnötsmjöl
1 krm vaniljpulver
1 msk kardemumma
2,5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
 
Fyllning
100 gram riktigt mjukt smör
2 msk kanel
1 krm vaniljpulver
1,5 msk sötning
flagad mandel

Sätt ugnen på 170 grader, jag använde varmluft.
Vispa ägg och sötning riktigt luftigt och poröst med hjälp av elvisp. Blanda alla torra ingredienser i en bunke och rör ner i äggsmeten. Tillsätt mjölken och rör om. Låt smeten svälla i ca 10 minuter.

Olja in två bakplåtspapper och lägg smeten på det ena. Lägg över det andra med oljade sidan neråt och kavla/pressa ut till en jämn rektangel. Gör inte degen för tunn, då går den lätt  sönder. Dra av det översta pappret och låt smeten vila i ca 5 minuter.
Blanda ihop fyllningen. Jag körde mitt smör i micron några sekunder, om det är för hårt kommer det att ta sönder den ganska känsliga degen. Bred försiktigt ut och rulla sedan ihop. Det kan vara trixigt att forma den till en rulle men hjälp till med fingrar och eventuellt en degskrapa som jag gjorde.

Skär degen i ca 3 cm stora bitar och platta till dem något. Lägg över i bullformar och
pensla med lite ägg strö sedan över flagad mandel

. Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter.
Det gick finfint att frysa dessa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar