söndag 11 oktober 2015

Apelsin cheesecake

Detta är min vanliga favorit cheesecake
Detta behöver du till kakan
 
300 g Digestivekex
100 g smör
 1 tsk kanel
1 paket apelsin gelé (beräknat till 5 dl vatten)
3 dl kokande vatten
4 dl vispgrädde
400 g kräm ost naturell typ Philadelphia
3 dl gräddfil eller smetana
150 g florsocker
  2 tsk vaniljsocker
 
 
Topping
1 paket apelsin gelé (beräknat till 5 dl vatten)
2 1/2 dl kokande vatten
Gör i ordning formen lägg bakplåtspapper i botten på en springformn24 cm i diameter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret på spisen.
Lägg kexen i en mixer i mindre bitar tillsammans med kanelen och mixa till smulor och blanda med det smälta smöret.
Kläm ut massan på botten av formen och grädda gyllene i ugnen i ca 10 minuter.
Ställ formen för att kallna. 
Blanda ut gelépulvret med 3 dl kokande vatten (och inte mängden vatten som står på paketet)
Vispa noga till att pulver löst upp sig nu måste detta svalna vill du att det skall gå snabbare häll det på en djup tallrik tex och sätt det en stund i kylen.
Vispa grädden lätt bara så det börjar bildas toppar, ej hårt vispad!
 Nu kör jag ihop gräddfilen krämosten till en slät massa i mixern och blandar i florsocker och vaniljsockret och när gelen svalnat men absolut inte börjat stelna blandar jag in den i denna ostmassan.
Till sist vänder jag in den lättvispade grädden med en slickepott i ost och gelémassan.
Häll nu röran över kexbotten i formen och ställ kakan i kylen ca 4 timmar eller mer.
 Jag lät min kaka svalna och sätta sig i kylen under natten.
Vispa ner gelépulvret i 2,5 dl kokande vatten ,vispa till sockret/pulvret löst upp sig .
Låt svalna till nästan rumstemp. innan du häller den över kakan.
Låt gelen på toppen stelna helt innan du tar kakan ur formen.
Skär lite försiktigt runt kanten innan du öppnar springformen.
Dekorera kakan efter smak och behag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar