söndag 7 september 2014

Choklad kaka

Detta är den perfekta kakan att servera när man har både lchf-ätande och glutenintoleranta vänner på besök alla gillar den även de utan några speciella önskemål.
Den blir som en stor härlig tryffel.
 
 

Kaka till form 20cm i diameter
 
100 gr osaltat smör
100 gr mörk choklad
2 ägg
1 tsk vaniljpulver
1 dl grädde
1 msk kakao
ev. 1-2 msk sötning typ sukrin melis  eller florsocker detta kan uteslutas
jag smaksatte min kaka med 1 krm romessens
 
Sätt ugnen på 200 grader.
 Hacka chokladen fint och smält ned den och smöret i en kastrull under omrörning.
Ta av från plattan och rör i grädden.
Vispa ägg, vanilj, kakao  och ev. sötning till en luftig smet.
 Vänd försiktigt ihop båda rörorna
till en jämn smet.

 Häll upp i väl smord form.
 Grädda kakan i 6 minuter detta räcker, tro mig.
ta ut och låt den svalna helst skall den stå i kylskåp några timmar innan servering.
 Jag dekorerade min med lite vispad grädde och färska bär.
Man kan även pudra över florsocker eller kakao och bara ha grädde till om så önskas.


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar