söndag 14 september 2014

Franskt lantbröd på surdeg

Ett gott bröd som inte är för "surt" och alltså väldigt barnvänligt
 och saftigt jag kommer nog utveckla detta recept vidare.
 Jag hittade det i vår kokbok och tyckte det var toppen
och med potential helt enkelt.
Det blev 2 stora limpor och det tog 3 dagar från det du satte surdegen tills det var klart men väldigt lite jobb ändå tyckte jag .
 
Dag 1
Surdeg:
25 gr jäst
3 dl vatten
3 dl rågsikt
Smula jästen i en bunke och häll över det fingervarma vattnet (37gradigt)
Rör till jästen löst upp sig och blanda sedan ner mjölet och rör tills du får en slät röra .
plasta in bunken och låt den stå i rumstemperatur.
 
Dag 2
ta fram surdegen och rör i  
1/2 dl rågsiktsmjöl
Plasta in surdegen igen och låt den stå kvar i rumstemperatur.
 
Dag 3
7 dl vatten
1/2 dl matolja eller margarin
1 msk salt
ca 2,5 l =  (ca1,4 kg) rågsikt 
Blanda surdegen med ljummet vatten,salt och fettet.
Tillsätt mjölet lite åt gången och arbeta tills du får en smidig deg.
I boken stod det först i maskin och sedan på mjölat bakbord
 jag körde bara i maskinen och det gick fint.
Sätt ugnen på 250 grader.
Jäs degen till dubbel storlek i ca 1-1,5 timme min tog 1,5 timme. 
Baka ut till 2 stora limpor eller 4 mindre.
Ett tips är att platta ut degen och rulla ihop den till limpor ,de blir då högre och finare.
Jäs nu övertäckta i 30-60 min.
Snitta lite skåror i brödet innan du sätter in dem.
Sänk nu ungs temperaturen från 250 till 200 grader när du sätter in brödet. 
Grädda i ca 45minuter  
Låt bröden kallna under bakduk på galler. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar