lördag 15 maj 2010

Mintsjokoladedrøm

Ett favoritrecept till mig som jag då bara har nedskrivet på norska men har någon några frågor kring det så bara hör av er.
Marengsbunn

4 eggehviter
250 gram sukker
2 ts maizena
0,5 ts eddik
Litt med peppermynte essens (finns att kjøpe på apoteket)
Du kan og ha litt kakao ca 1 ss i marengsen sammen med maizenan om dere vill
Men jeg liker de forskjellige fargerne og teksturen i kaken

La hvitene få romtemperatur før du begynner å piske dem. Først på lav hastighet til de danner et mykt, luftig skum, så på høyere hastighet til det danner stive topper. Ha i sukkeret i flere omganger og pisk godt mellom hver gang slik at sukkeret løser seg opp, men ikke så hardt at du slår ut lufta. Til slutt rører du inn siktet maizena, eddik med ei skje og smaksett til sist med peppermynte essensen etter hvor sterk smak du liker.

Jeg bruker springform når jeg steker marengsbunn men legger bakepapir i bunn på springformen.
Litt høyre med marengs på siderne en i midten.
Stekes på 160 grader i ca 1 time. Marengsen skall vare torr.

Når marengsen blitt kald så smelter jeg 75 g mørk kokesjokolade som jeg dekker marengsbunn med i springformen.



Så dags med sjokolade pannacottan
6 dl matfløte
3 ts vaniljesukker
4 plater gelatin
½ beger kesam med vanilje
200 g mørk sjokolade

Legg gelatinplatene i kaldt vann i ca. 5 min. Kok opp matfløte, rør inn vaniljesukker. Hell av vannet på gelatinplatene og tilsett gelatinene mens du rører. Bland inn grovhakket mørke sjokolade og rør godt til den er smeltet. Sett kjelen litt i kaldt vann bad, rør av og til. Helles over marengsen i springformen og settes i kjøleskapet i noen timer.

Når den stivnet hacker du eller river du mørk sjokolade minst 70% ca 75g och strør over kaken.
Jeg bruker å stivpiske litt kremfløte ca 1,5 dl och pynte med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar