söndag 18 januari 2015

God Jul Tårta

Min son skulle ha med en tårta till skolan så jag slände ihop en snabbvarian
t då tiden var knapp veckan innan jul.
Färdigköpta bottnar fyllda med chokladpudding 
gjort på pulver från paket.
Och nästa fyllning och topping var pulverbaserad vaniljmousse.



Tårtan toppades sedan med choklad och godis.

 Choklad ganache recept
0,75 dl grädde
100 g mörk choklad hackad
en klick smör 

Värm grädden i en kastrull och rör ner chokladen och smöret. Rör runt tills allt smält och blivit jämnt och blankt. Skulle chokladen bli för fast så värm mer grädde och häll i försiktigt, känns den för lös så ha i mer choklad, man får helt enkelt känna sig fram. Låt sedan chokladen svalna lite. Känn på den med skeden så den är lite trögflytande men ändå så den liksom rinner ut. Sen är det bara att skeda ut ganachen över tårtan. Jag började med kanterna, hällde försiktigt lite i taget en bit in och hjälpte sedan till med en sked att liksom putta chokladen över kanten och sen jobbar man sig inåt och runt tårtan Denna gången blev min lite väl lös och rann ner väldigt på sidorna såg jag när den kom ut efter en natt i kyl.









 Enkelt snabbt och uppskattat.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar