söndag 13 november 2016

Elsatårta

Här kommer min variant på den populära frosttårta/ Elsatårta som är så poppis bland alla småtjejer.
Jag har använt en vanlig Elsadocka som sattes mitt i tårtan.
 
Jag använde chokladbotten (denna) som jag placerade i en stor plastfilmsklädd glasskål.
Först täcktejag hela skålen sedan fyllde jag jag med jordgubbsmousse , botten, jappfluff., botten och till sist mjölkchokladfluff och botten.
Fluff gör du så här. Byt bara ut dumlen med japp eller mjölkchokladen och hoppa över saltet.
Jag plastade in allt och det fick stå i skålen i kyl över natten för att sätta sig ordentligt .
Dagen efter vände jag upp och ner på tårtan och spacklade den med marängsmörkräm.
receptet på den hittar du här.
Det sista lagret av smörkrämen var blåfärgad vilket inte är nödvändigt men jag hade den i kylen.
Jag skar ett hål mitt på tårtan inte större än att benen till dockan fick plats , dessa hade jag paketerat gott i plastfilm innan jag stoppade ner dem i tårtan.
Sedan gjorde jag all dekor i marsipan och sockerpasta samt en del glitter och pärlströssel.
När jag väl kom till dekorstadiet glömde jag av att fota.
Armarna till Olof ä rmarsipanklädda spagettistrån.
Kanten längst ner på kjolen är smörkräm strösslat med glitterströssel och små pärlor


 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar