torsdag 14 mars 2013

Evas tomatsoppa


Detta recept använder jag på jobbet till mina "dagisbarn" då lägger jag i lite kokta makaroner innan servering för att få soppan lite matigare och serverar vitlöksbröd till.

 
Receptet är lagom till ca 10 barn (så kanske 5 vuxna )

100-150 gr finstrimlad purjolök
1000 gr krossade tomater på burk
1/2 dl tomatpure ca 60 gr
1,5 liter vatten
4 tärningar buljong jag tar 2st grönsaksbukljong och 2 st italiensk örtgårdabuljong
1 msk oregonon eller pizzakryddor
10 st rosepepparkorn
2 dl grädde
2 krm vitpeppar
1 msk strösocker
och maizena att reda av med

Fräs purjolöken mjuk i olja och tilsätt tomatpuren så den får fräsa med en stund.
Häll på de krossade tomaterna och vatten,buljong och kryddorna låt koka på svag värme i ca 15 min.
Sedan mixar jag min soppa med en stavmixer men detta är inte nödvändigt jag gör det för att döllja löken för barnen helt enkelt.
Häll i grädde och blanda maizena med vatten och ta i lite åt gången tills du får önskad konistens koka i någon minut ,smaka av krydda eventuellt lite till och servera
Servera gärna med lite ljummet vitlöksbröd och en klick turkisk youhurt.
Till barnen kokar jag ca 400 gr pasta typ makaroner al dente kyler de med kallt vatten när de kokats klart och lägger i soppan före servering , då jag värmer upp den.
Jag brukar låta soppan stå och dra till sig en timme eller två innan servering men detta är inte nödvändigt mer paneringsdrag av arbetsdagen min och så tycker jag sopper blir bättre när smakerna får stå och dra till sig.
Lycka till !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar